Thursday 16 February 2017

3.0 PENGENALAN


Setiap orang di atas muka bumi ini tidak terlepas daripada amanah dan tanggungjawab. Baik yang tua mahupun yang masih muda. Tanggungjawab terhadap diri sendiri, keluarga, masyarakat, negara dan yang paling penting sekali, tanggungjawab terhadap agama. Segala tanggungjawab ini, daripada sekecil-kecilnya hingga sebesar-besarnya akan diminta pertanggungjawabannya di akhirat kelak.

Kita juga haruslah menjadi makhluk yang bermoral. Akan tetapi manusia juga seorang peribadi, dan sebagai makhluk peribadi manusia mempunyai pendapat sendiri.  Kita juga hendaklah, mengisi kehidupannya memperoleh makna, maka atas diri manusia perlu diberi tanggungjawab.

Di samping itu, kita haruslah mengerti dan menyedari posisi kita untuk sentiasa belajar dan mengerjakan segala pekerjaan rumah dengan penuh dedikasi, kerana hal-hal seperti itulah yang akan mempengaruhi kita sendiri pada akhirnya. Hal-hal tersebut tidak ada kaitannya sama sekali dengan orang lain dan juga menentukan jalan hidup kita pada masa depan kita sendiri dan juga keluarga. Kita juga haruslah, sentiasa bersyukur dan juga sentiasa sabar dan bertolak ansur. 

No comments:

Post a Comment