Thursday 16 February 2017

3.2.1 Hormat Kepada Ibu Bapa

Ibu bapa merupakan insan yang paling rapat dan dihormati dalam institusi keluarga. Pengorbanan mereka amat besar demi membesarkan dan mendidik anak-anak menjadi insan yang berguna. Mereka mencurahkan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi kepada anak-anak dan sentiasa berusaha untuk memberikan kesempurnaan dalam segala aspek.

Setiap agama menuntut manusia agar menghormati, menyayangi serta menghargai pengorbanan ibu bapa. Sebagai seorang anak, kita bertanggungjawab untuk sentiasa bertutur dengan lemah lembut serta mengucapkan kata-kata yang baik dan menyenangkan hati mereka. Di samping itu, kita perlu mentaati dan patuh kepada ibu bapa selagi mereka tidak menyuruh untuk melakukan perkara-perkara yang bercanggah dalam agama. Kita juga perlu berusaha untuk memenuhi permintaan ibu bapa mengikut kemampuan diri dan tidak sesekali menyinggung perasaan mereka.


Antara cara yang boleh dilakukan untuk menghormati ibu bapa ialah menjaga perasaan ibu bapa, menghormati dan menghargai harta mereka, meraikan hari-hari istimewa, menepati masa, berlemah lembut dan mendoakan kesejahteraan mereka. Namun, ramai dalam kalangan anak-anak yang meningkat remaja dan dewasa tidak menghormati ibu bapa. 

Sebagai contoh, mereka sering bercakap dengan nada yang kasar dan tinggi, bahkan ada yang berani memukul dan membiarkan ibu bapa hidup dalam keadaan susah. Tindakan mereka itu dianggap menderhaka kepada ibu bapa. Oleh yang demikian, anak-anak kecil perlu disemai dengan sifat kasih sayang dan dididik supaya menghormati ibu bapa, di samping mewujudkan kehidupan yang harmoni untuk jangka masa yang panjang.










No comments:

Post a Comment