Wednesday 15 February 2017

3.3.2 Menjaga keharmonian

Semangat kerjasama, prihatin, dan kesatuan jiran merupakan salah satu cara untuk mencegah segala perkara yang mencemarkan keharmonian dan kesejahteraan masyarakat. Jika setiap masyarakat bertanggungjawab untuk memainkan peranan dan mengambil inisiatif untuk melaporkan kepada pihak yang berwajib setiap kali mereka menyedari berlakunya perkara-perkara ganjil dan meragukan seperti bersekedudukan, berkhalwat, mendera anak, lari dari rumah, bohsia, bohjan dan sebagainya dapat dibendung dengan senang. 

Oleh sebab itu, jika masyarakat tabah untuk bersuara tentang gejala-gejala sosial seperti ini kepada pihak berkuasa, kerajaan juga dapatlah untuk mengurangkan segala perkara-perkara ganjil seperti ini dan masyarakat seperti berikut juga akan berasa takut untuk melakukannya perkara tersebut. Pepatah “jangan jaga tepi kain orang” perlu diubah untuk memastikan isu sosial yang wujud pada hari ini.


Selain itu, semangat kekitaan dapat diamalkan dengan memupuk amalan bertolak ansur dan bertolenrasi antara masyarakat. Kita hendaklah bertolak ansur, mengawal diri, sabar demi mengelakkkan pertelingkahan serta perselisihan faham untuk kesejahteraan hidup.

Dengan cara ini masyarakat bolehlah hidup dengan aman dan damai di tempat tinggal kita.
Kita haruslah hidup harmoni tanpa mengira warna kulit,bangsa dan agama di negara Malaysia yang mempunyai masyarakat majmuk.

 Sebagai contohnya, kita haruslah menerima dan menghormati adat istiadat sesuatu agama atau suku kaum. Selain itu, kita juga boleh kunjung –megunjungi jiran tetangga yang berlainan bangsa dan budaya semasa musim perayaan seperti Tahun Baru Cina,Hari Raya Aidilfitri, Hari Deepavali, Hari Krismas dan lain-lain. 




No comments:

Post a Comment