Wednesday 15 February 2017

3.3.3 Menjaga kebajikan












Komuniti yang hidup dalam suasana berkerjasama dan mengambil berat antara satu sama lain sudah tentu dapat manjana satu aktiviti yang menyumbang kepada kebajikan masyarakat setempat. Pelbagai jawatankuasa boleh diwujudkan seperti Jawatankuasa Pembangunan Insan Remaja yang merancang dan menyusun pelbagai aktiviti seperti kem motivasi dan program jati diri untuk memenuhi keperluan dan kebajikan golongan remaja. Program ini dapat dijayakan jika wujud persefahaman dan persepakatan yang mantap sesama sendiri.


Di samping itu, demi menjaga kebajikan bersama kita hendaklah menghindarkan daripada menyakiti sesama sendiri. Setiap individu perlu menjaga dari segi perbuatan mahupun lisan atau percakapan kerana percakapan yang kasar dapat menyakiti hati seseorang dengan dalam sekali dan mereka akan ingat sampai bila-bila.

 Perbuatan menyakiti hati orang lain yang harus menghindarkan adalah seperti mengumpat, menghina, berdusta dan sebagainya. Setiap agama juga melarang pengikutnya untuk menyebarkan keburukan tentang orang lain demi menjaga aib dan maruah individu tersebut.


No comments:

Post a Comment